Herinrichting Schipholweg
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2021.0000843/ Rv 10164072/ Rv 10994272/Rv 11657461 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | €4.890.100 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | Medio 2028 |
Projectomschrijving
Als onderdeel van de omlegging van de A9 in Badhoevedorp, hebben wij de wens om de Schipholweg (N232) te Badhoevedorp veiliger te maken en de snelheid te verlagen van 80 kilometer per uur buiten de bebouwde kom naar 50 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. De Schipholweg is echter een provinciale weg en de provincie wil geen 50 kilometer per uur wegen in het areaal. Door de Schipholweg over te nemen van de provincie Noord-Holland kan de maximumsnelheid worden verlaagd tot 50 kilometer per uur. Hiermee wordt de weg veiliger om over te steken en neemt het verkeerslawaai af. Met de Schipholweg in ons eigendom kan nu en in de toekomst sneller en effectiever worden besloten over eventuele aanpassingen/wijzigingen van de weg, zonder afhankelijk te zijn van de besluitvorming van derden.
Actuele ontwikkelingen
Onlangs hebben we ingestemd met een overdrachtsovereenkomst waarbij de Schipholweg overgaat van de provincie naar onze gemeente. De raad heeft daarbij ingestemd met het autoriseren van een aanvullend krediet van circa € 2,3 miljoen ( 11657461), waarbij de kosten worden gedekt door de provincie.
We bereiden het asfalteren voor tussen de Oleanderlaan en de Sloterweg. Doordat Rijkswaterstaat veel van de asfaltfreesmachines die beschikbaar zijn in de regio nodig heeft, wordt het asfalteren ongeveer twaalf weken later uitgevoerd dan gepland. Dit heeft geen consequenties voor de rest van de projectplanning en het maken van een veilige oversteek.

Figuur 2
We hebben een voorontwerp gemaakt voor de kruising met de Sloterweg. Tijdens het maken van het ontwerp is gebleken dat er een groot aantal kabels en leidingen in de ondergrond zit die de werkzaamheden potentieel kunnen bemoeilijken. We gaan hierover in gesprek met de nutspartijen. Daarnaast praten we met de bewoners van de Sloterweg over een oplossing voor het verkeer dat in de spits soms stil staat tot de Keplerstraat. We nemen hierover nog geen beslissing totdat de tussenevaluatie van het verkeersstructuurplan (VSP) bekend is.
Voor het deel tussen de Sloterweg en het Corendonhotel is het voorontwerp gereed. We wachten met het maken van een definitief ontwerp tot we meer weten van de ontwikkelingen Schuilhoeve en Badhoevedorp-Zuid. Dit is in lijn met de overdrachtsafspraken die we met de provincie hebben gemaakt.
In 2024 heeft een administratieve correctie plaatsgevonden. In dit SPI zijn de ramingen aangepast zodat de cijfers weer overeenstemmen met het totaal geautoriseerde krediet, namelijk € 4,89 miljoen.
Kansen en risico's
Vertraging (K2/G2)
Er zitten veel kabels en leidingen in de ondergrond rondom de kruising met de Sloterweg. Dit kan de planning voor de werkzaamheden vertragen met kostenstijging tot gevolg. Zodra het definitief ontwerp gereed is onderzoeken we met de nutsbedrijven of er sprake is van vertraging en welke mitigerende maatregelen genomen kunnen worden.
Geen toereikende omleidingsroute (K3/G2)
Er is geen toereikende omleidingsroute voor het HOV-verkeer mogelijk bij afsluiting van de kruisingen Sloterweg, Pa Verkuijllaan en het Corendonhotel. We onderzoeken samen met de vervoerregio en Connexxion wat het beste alternatief is. In het verwachte scenario blijven de kosten zoals geraamd. In het negatieve scenario vallen de kosten hoger uit dan geraamd. Er wordt gestuurd op een efficiënte, effectieve en integrale oplossing.
Extra opstelstrook (K2/G3)
Om het verkeer uit Badhoevedorp in de toekomst voldoende af te kunnen wikkelen is een extra opstelstrook nodig op de Sloterweg tussen de Keplerstraat en de Schipholweg. De directe bewoners maken zich zorgen over het verdwijnen van groen, mogelijke waardedaling van de woning en de ontoereikendheid van de oplossing. Daarnaast moet er een karakteristieke boom wijken voor de opstelstrook. We wachten met het nemen van een beslissing tot de resultaten van de evaluatie van het VSP bekend zijn. Het is nog onduidelijk of de opstelstrook uiteindelijk verantwoord kan worden ingepast. Indien een alternatief nodig is zullen de kosten hoger uitvallen.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 18
Herinrichten Schipholweg | Realisatie t/m 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 e.v. | Totaal krediet | Realisatie 2025 | Realisatie % 2025 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15-Investering | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 763 | 3.924 | 600 | 500 | - | - | 5.787 | 17 | 0% | 13% |
Bijdrage derden | -57 | -2.035 | -600 | -500 | - | - | -3.192 | - | - | 2% |
Dekking reserve | - | -2.040 | - | - | - | - | -2.040 | - | - | - |
Saldo investering | 707 | -152 | - | - | - | - | 555 | 17 |
15-Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -1.392 | - | - | 500 | - | -892 | |||
Bijdrage derden | - | 835 | - | - | - | - | 835 | |||
Dekking reserve | - | 2.040 | - | - | -2.040 | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | 1.483 | - | - | -1.540 | - | -57 |
15-Saldo investering | 707 | 1.332 | - | - | -1.540 | - | 498 |