Hoofddorp-Noord AM Locatie Infra
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0027574/ Rv 2021.0000843/ Rv 2022.0000071/ Rv 2022.0002244/ Rv 7735887/ Rv 10164072 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 5.302.000 |
Programma | Ruimtelijke Ontwikkeling |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Beryl van Straten |
Einddatum project | 31-12-2028 |
Projectomschrijving
Het plan 'Het Nieuwe Noord' is opgesteld in lijn met de in 2019 opgestelde Ontwikkelstrategie en de daaraan ten grondslag liggende gemeentelijke structuurvisies. Het past in en maakt deel uit van de Versnellingsopgave Woningbouw, waar de gemeente zich ook in regionaal verband aan heeft verbonden. Er is sprake van transformatie van leegstand op een bestaand bedrijventerrein naar gemengd wonen. Het is een substantieel deel van de eerste fase van transformatie van het gehele gebied Hoofddorp-Noord, mogelijk gemaakt met een maatwerk verkeersoplossing (verlegging afrit provinciale weg naar kruispunt met Noordmeerstraat en vervolgens van daaruit een tweezijdige parallelweg naar de Hoofdweg) vooruitlopend op de toekomstige omlegging van de N201. Met deze oplossing kunnen circa 1.100 woningen van de uiteindelijk beoogde 4.000 woningen worden ontsloten.
Er wordt voldaan aan het gemeentelijke woon- en parkeerbeleid. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan in juli 2024 is besloten uit te gaan van het vastgestelde parkeerbeleid. Het plan resulteert in een nieuw hoogstedelijk woonmilieu waar op dit moment grote vraag naar is in de gemeente en de regio. Dit hoogstedelijke milieu heeft het ook mogelijk gemaakt te komen tot een haalbare ontwikkeling, waarbij het gemeentelijke kostenverhaal nagenoeg volledig kan plaatsvinden. Met de ontwikkelende partij Evast Vastgoed BV is in januari 2022 een anterieure overeenkomst gesloten, waarin alle kwalitatieve, programmatische, procesmatige en financiële afspraken zijn vastgelegd en geborgd.
Het investeringsproject heeft betrekking op de aanpassing van de aansluiting van Hoofddorp-Noord op de N201. Het huidige kruispunt ter hoogte van de Hoofdweg kan het extra verkeer van de woningen niet aan. Daarom is in overleg met de provincie Noord-Holland een oplossing uitgewerkt met een verlengde afrit, een kruispunt en een parallelwegstructuur naar de Hoofdweg, die wel in voldoende afwikkelingscapaciteit voorziet. Ook de Wijkermeerstraat wordt geherprofileerd. Het vrachtverkeer wordt via de Noordmeerstraat en een nieuwe parallelweg omgeleid zodat een verkeersluwe Wijkermeerstraat ontstaat. De kosten hiervan worden gedeeltelijk ten laste van deze ontwikkeling gebracht en ten dele ten laste van toekomstige transformaties. De ontwikkelaar van het Nieuwe Noord heeft een representatief en toe te rekenen deel van de kosten betaald, het restant is vooralsnog, zo lang vervolgontwikkelingen nog niet aan de orde zijn, ten laste gebracht van de algemene middelen.

Actuele ontwikkelingen
Tegen het door de gemeenteraad op 4 juli 2024 vastgestelde bestemmingsplan loopt nog een tweetal beroepen bij de Raad van State. Verzoeken om voorlopige voorziening (schorsing van het bestemmingsplan) zijn door de Voorzieningenrechter op 4 november 2024 afgewezen. In mei 2025 is er een hoorzitting over de beroepen bij de Raad van State. Mogelijk nog vóór het zomerreces 2025 zal de Raad van State een uitspraak doen op de ingestelde beroepen. De ontwikkelaar is met de voorbereiding van de bouw gestart, maar de daadwerkelijke realisatie zal plaatsvinden indien en zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is.
Kansen en risico’s
Vertraging door latere vaststelling van het bestemmingsplan en beroepsschriften (K1, G1)
Na de eerdere vertraging in de vaststelling van het bestemmingsplan is er door de ingestelde beroepsschriften extra vertraging opgelopen. Het risico of de financiële gevolgen van deze vertragingen zijn contractueel bij de ontwikkelende partij neergelegd. Deze zijn ook voorzien van de gebruikelijke bankgaranties. Als de woningbouw niet doorgaat, zal de gemeente ook niet overgaan tot de infrastructurele investeringen, waartoe zij zich verplicht heeft.
Extra kosten voor de aanleg van infrastructuur door extra eisen en indexatie door het uitlopen van de planning (K3/G3)
Gegeven de stijgende materiaalprijzen, arbeidsloon en bouwkosten is een risico dat het project niet binnen het bijgestelde actuele krediet gerealiseerd kan worden.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met een verhoging van het krediet met € 76.000 via de Voorjaarsrapportage 2025 en dit bedrag volledig te dekken met de bijdrage van Evast Vastgoed B.V. door indexatie.
Tabel 20
Hoofddorp-Noord AM Locatie Infra | Realisatie t/m 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 e.v. | Totaal krediet | Realisatie 2025 | Realisatie % 2025 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17-Investering | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 423 | 1.032 | 2.303 | 1.340 | 204 | - | 5.302 | 14 | 1% | 8% |
Bijdrage derden | -1.076 | -925 | -1.000 | - | - | - | -3.000 | - | - | 36% |
Dekking reserve | - | - | - | - | -120 | - | -120 | - | - | - |
Saldo investering | -653 | 107 | 1.303 | 1.340 | 84 | - | 2.182 | 14 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | - | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
17-Saldo investering | -653 | 107 | 1.303 | 1.340 | 84 | - | 2.182 |