Sloterbrug

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2012.0037724 / Rv 2012.0070647 / Rv 2014.0000880

Geautoriseerd krediet

€ 3.500.000

Nog te autoriseren krediet

€ 6.376.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2027

Projectomschrijving

Samen met de gemeente Amsterdam willen wij de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en de voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.

De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).

De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de Veiligheidsregio Amsterdam (VRA).

In januari 2022 zijn de verantwoordelijke wethouders van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer geïnformeerd dat de raming voor het vervangen van de Sloterbrug door een nieuwe bredere brug intussen ruim boven het beschikbare budget uit komt. Beide wethouders hebben aangegeven dit gat vooralsnog niet te kunnen bekostigen en hebben besloten om de besluitvorming over het vervangen van de brug op te schorten en naar goedkopere alternatieven te kijken. Daarbij is het vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers nog steeds een uitgangspunt, maar wordt het bevorderen van de doorstroming als uitgangpunt losgelaten. De variantenstudie is uitgegaan van levensduur verlengend onderhoud van de Sloterbrug in combinatie met diverse varianten van een nieuwe smallere brug voor fietsers tot een extra nieuwe smallere brug zodat er een brug per rijrichting voor het autoverkeer bijkomt.

Actuele ontwikkelingen

Op basis van dit uitgangspunt, samen met de herinrichting van twee kruispunten nabij de brug in Badhoevedorp om de verkeersveiligheid te verhogen, zijn vier varianten onderzocht met een bijbehorende kostenraming. In oktober 2024 hebben het college van Haarlemmermeer en Amsterdam gekozen voor de variant waarbij groot onderhoud aan de Sloterbrug wordt uitgevoerd waardoor de levensduur van de brug met circa 25 jaar wordt verlengd in combinatie met de herinrichting van de twee kruispunten waardoor de verkeersveiligheid voor, met name de fietsers, aanzienlijk wordt verhoogd. Als gevolg van voornoemde collegebesluiten is het project 'Vervangen Sloterbrug' afgesloten en vervangen door twee nieuwe projecten: 'Groot onderhoud Sloterbrug' en 'Herinrichting kruispunten nabij Sloterbrug'. De voorbereiding van deze projecten is gestart.

In het volgende SPI wordt het project 'Sloterbrug' niet meer opgenomen en wordt vervangen door de twee hierboven genoemde projecten.

Kansen en risico’s

Op basis van het schetsontwerp voor de herinrichting is een raming gemaakt. In deze fase wordt gerekend met een risico van 30% dat de raming wordt overschreden (of onderschreden).

De bijdrage van de VRA voor het project biedt een goede kans om het project binnen de beschikbare budgetten uit te voeren. Uiteraard moet er in deze tijd rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat de aanbestedingsresultaten tegenvallen door krapte op de markt en kostenstijgingen.

De werkzaamheden zullen grote impact hebben op de bereikbaarheid en doorstroming ter plekke. Dit wordt afgestemd binnen het reguliere bereikbaarheidsoverleg met de gemeente Amsterdam waar de planning van alle grote projecten in Amsterdam worden besproken.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 15

Sloterbrug

Realisatie t/m 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029 e.v.

Totaal krediet

Realisatie 2025

Realisatie % 2025

Realisatie % totaal

12-Investering

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

1.306

240

5.525

2.805

-

-

9.876

-

-

13%

Bijdrage derden

-266

-133

-4.563

-1.438

-

-

-6.400

-

-

4%

Dekking reserve

-

-

-

-3.100

-

-

-3.100

-

-

-

Saldo investering

1.040

107

962

-1.733

-

-

376

-

12-Bijstellingen

Investering

-

-

-

-250

-

-

-250

Saldo bijstelling

-

-

-

-250

-

-

-250

12-Saldo investering

1.040

107

962

-1.983

-

-

126