Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2020.0000840 / Rv 2021.0000843 /Rv 2022.0001024/Rv 10178865/RV 10994251

Geautoriseerd krediet

€ 15.975.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid + nieuwe projecten UPM € 1.740.000+
€ 12.000.000 coalitieakkoord Toekomstbestendig groeien 2022-2026 - € 1.771.000 bijdrage aan andere mobiliteitsprojecten + € 3.536.000 bijdragen derden + € 3.185.000 onttrekking RIH.

Nog te autoriseren krediet

€ 4.000.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

Nog geen einddatum bekend

Projectomschrijving

Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die worden uitgevoerd om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. Met de Mobiliteitsvisie (2018.0065348) is het integrale beleids- en monitoringscyclus op het gebied van mobiliteit vastgesteld. Voor de periode 2024-2027 is de Investeringsagenda Mobiliteit 2024-2027 (7644588) vastgesteld. Met deze nieuwe investeringsagenda geeft de raad de kaders voor de uitvoeringsprogramma’s van de komende jaren. Deze zijn voor de eerste keer verwerkt in het UPM 2024 (10178865). We maken daarbij onderscheid naar vijf thema’s:

  • Wonen

  • Verkeersveiligheid

  • (Fiets)netwerken op orde

  • Duurzame en slimme mobiliteit

  • Vergroten leefbaarheid

De mobiliteitsvisie en de investeringsagenda kennen de volgende ambities:

  • vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen;

  • ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’;

  • een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst;

  • bestaande knelpunten in het netwerk oplost;

  • mobiliteit met oog voor de leefomgeving;

  • veilig bewegen;

  • evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur;

  • mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven;

  • faciliteren van schone en stille mobiliteit.

Onze gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Het aantal inwoners groeit en de druk op het mobiliteitssysteem neemt toe. Tegelijk is de woningbouwambitie groot. Om prettig te kunnen blijven bewegen is een aanzienlijke bereikbaarheidsinvestering nodig.

De Uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840), 2022 (2021.0000843) en 2023 (2022.0000701), 2024 (10178865) en 2025 (10994251) geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen.

Actuele ontwikkelingen

Het UPM 2025 is in juli 2024 vastgesteld. In dit UPM heeft er een financiële verschuiving plaatsgevonden richting het verder brengen van de verschillende gebiedsontwikkelingen. Voor de opgave wonen zijn er vervolgstappen gemaakt in verschillende infrastructuur studies. Voor het verder brengen van de verschillende gebiedsontwikkelingen is er meer informatie nodig van de benodigde maatregelen om het verkeer te faciliteren. Hierbij moet gedacht worden aan:

  • Actualisatie verkeersmodel

  • Tussenevaluatie Verkeersstructuurplan (VSP) Badhoevedorp

  • Herinrichting Venneperweg en Helsinkilaan

  • Verbinding N208/A44

  • Herinrichten kruising Van Heuven Goedhartlaan / Polarisavenue / Kruisweg

  • Doorfietsroute F205 (inclusief ontbrekende schakel tussen Hoofdweg en Station Hoofddorp)

  • Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) Haarlemmermeer Zuidwest

Voor het thema verkeersveiligheid is er een mijlpaal bereikt met het actieplan verkeersveiligheid. Vanuit dit actieplan komen veel concrete acties naar voren voor verdere uitwerking. Naast het actieplan wordt er ook gekeken naar de volgende nieuwe opgaven:

  • Fietsverbinding burgemeester Amersfoordtlaan Badhoevedorp

  • Pilot fietsveiligheid IJweg

Om alles voor iedereen bereikbaar te houden is er het thema netwerken op orde. Hierin zijn de volgende nieuwe onderwerpen:

  • Versnellingsmaatregelen Metrobus/Busbanen voor Bus rapid transit (BRT)

  • Hoofdvaart en Kruisweg (Hoofddorp)

  • Bushalte Schiphol logistic park (SLP) West

  • Multimodale Knoop Hoofddorp

Aanpassen kruising N201/Spieringweg (Wickevoort)

De aanpassing van dit kruispunt is wederom uitgesteld, van afronding eind 2025 naar start begin 2026, als gevolg van de werkzaamheden aan de Cruquiusbrug. Gelijktijdig uitvoeren van de werkzaamheden zou de bereikbaarheid van het gebied in gevaar brengen.

OV-ontwikkelingen Hoofddorp

Wegens de grote woningbouwopgave rondom Hoofddorp en de benodigde maatregelen rondom de infrastructuur zal er nog verder onderzoek naar het openbaar vervoer in Hoofddorp plaats vinden.

Kruiswegcorridor

De kortetermijnregelingen op de Kruiswegcorridor zijn deels uitgevoerd en deels niet meer van toepassing. Het hiervoor gereserveerde bedrag van € 100.000 willen wij herprioriteren naar naar de volgende fase van project Kruiswegcorridor (11897025).

Fietsbrug Abbenes

Voor de aanleg van de fietsbrug te Abbenes hebben wij een bijdrage van het Rijk ontvangen uit de regeling duurzame en circulaire infrastructuur. De geraamde bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam valt lager uit dan verwacht. Wij stellen voor om het krediet bij te stellen als gevolg van de wijzigingen in de bijdragen van derden.

Venneperweg

Vanuit het verkeerstructuurplan Nieuw-Vennep worden verschillende wegen heringericht. Door de verschillende woningbouwontwikkelingen in Nieuw-Vennep en het komende onderhoud langs de Venneperweg is ervoor gekozen om een studie naar de herinrichting van de Venneperweg te starten. Vanaf SPI najaar 2025 rapporteren wij hierover apart.

Kansen en risico’s

Er lopen veel gebiedsontwikkelingen binnen de gemeente. Bij deze ontwikkelingen is de ontsluiting van groot belang. Hier is aandacht voor. Al deze ontwikkelingen samen geven ook een druk op het bestaande gebied, echter in het bestaande gebied is niet altijd draagvlak en begrip voor de benodigde maatregelen en tijdelijke overlast. De grote hoeveelheid projecten zorgt er ook voor dat de schaarse beschikbare capaciteit bij ons en onze partners moet worden verdeeld. Er is niet altijd voldoende capaciteit beschikbaar. Wanneer projecten vertragen worden de beschikbare bedragen doorgeschoven naar volgende jaren of geherprioriteerd. Wanneer dit gebeurt zien we echter ook dat de kosten toenemen.

Gevraagde beslissingen

  1. Het prioriteren van het krediet van € 100.000 van de kortetermijnmaatregelen van de Kruisweg corridor naar het project Kruiswegcorridor.

  2. Het prioriteren van het restant van de UPM gelden van € 1.687.300 naar OV-ontwikkeling Hoofddorp waarvan € 687.300 (jaarschijf 2025) en € 1.000.000 (jaarschijf 2026).

  3. In te stemmen met het verhogen van het krediet van de F205 met een bedrag van € 50.000 (jaarschijf 2025) met dekking van de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer voor de F205 vanuit UPM via de Voorjaarsrapportage 2025.

  4. In te stemmen met de nieuwe kredieten voor het programma Strategische aanpak mobiliteit met dekking uit de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer waarvan € 870.000 (jaarschijf 2025) en € 1.040.000 (jaarschijf 2026) via de Voorjaarsrapportage 2025.

  5. In te stemmen met verhogen van het krediet met een bedrag van € 23.000 van de fietsbrug Abbenes met dekking van een bijdrage van het Rijk via de Voorjaarsrapportage 2025.

  6. In te stemmen met de de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 16

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)

Realisatie t/m 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028

Raming 2029 e.v.

Totaal krediet

Realisatie 2025

Realisatie % 2025

Realisatie % totaal

13-Investering

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

1.908

10.946

11.638

-

-

-

24.492

185

2%

9%

Bijdrage derden

-291

-2.508

-1.025

-

-

-

-3.824

-

-

8%

Dekking reserve

-

-2.040

-

-

-

-

-2.040

-

-

-

Saldo investering

1.617

6.399

10.613

-

-

-

18.629

185

13-Bijstellingen

Investering

-

-2.300

-3.412

2.375

-

-

-3.337

Dekking reserve

-

350

-350

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-1.950

-3.762

2.375

-

-

-3.337

13-Saldo investering

1.617

4.449

6.851

2.375

-

-

15.291