Weg om de Zuid
Algemene informatie
Raadsbesluit | |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 9.240.000 restantkrediet Deltaplan + € 1.682.000 bijdragen derden + € 635.000 indexering + € 3.133.700 extra krediet |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2032 |
Projectomschrijving
We gaan de doorstroming en capaciteit van de Nieuwe Bennebroekerweg op orde krijgen zodat de nog te ontwikkelen woningbouw (zoals binnen het stadscentrum, Hyde Park, Spoorzone, Nieuw-Vennep West en regionale woningbouw ) en bedrijvigheid goed worden ontsloten en ook bestaand verkeer gebruik kan blijven maken van deze belangrijke route. Zonder de Weg om de Zuid (de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg) is de woningbouw niet mogelijk. De Weg om de Zuid draagt bij aan een toekomstbestendige, bewoonbare en bereikbare metropoolregio Amsterdam. Dit leidt tot de volgende twee hoofddoelstellingen:
het faciliteren van de ruimtelijk-economische activiteiten en ontwikkelingen door het verbeteren van de bereikbaarheid van Haarlemmermeer;
het verminderen van de verkeershinder (geluid, uitstoot en verkeersonveiligheid) in de leefomgeving.

Actuele ontwikkelingen
Hieronder de actuele ontwikkelingen:
De huidige dekking is op dit moment voldoende om het project volgens de raming uit te voeren. De raming wordt op dit moment geëvalueerd en ingedeeld in de financiële structuur van het project door een onafhankelijke externe partij.
De doorlooptijd van de grondverwerving is nog onzeker. Mogelijk dient er te worden onteigend indien een minnelijke verkrijging niet mogelijk is. Het onteigeningsproces conform de omgevingswet is nog onzeker vanwege de invoering van de omgevingswet in 2024 en het ontbreken van jurisprudentie. Indien onteigening noodzakelijk is dan wordt er gestreefd naar onteigening via het Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA)-proces vanwege de kortere doorlooptijd in plaats van een omgevingsplan.
De hernieuwde Samenwerkingsovereenkomst tussen provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam (VRA) is bijna gereed. Het streven is om dit in het tweede kwartaal van 2025 gereed te hebben.
Deelproject 3 spoorpassage
Voor deelproject 3 (spoorpassage) moet een vierstrooksweg (2x2 rijbanen) door een smalle spoorpassage worden geleid. Er zijn twee spoorpassages: één in beheer van ProRail en de andere betreft de hogesnelheidslijn (HSL), die wordt beheerd door Infraspeed (een samenwerkingsverband tussen Siemens en BAM). Momenteel werken wij in een bouwteam samen met het hoogheemraadschap van Rijnland en ProRail om de verschillende ruimtelijke en technische eisen en wensen (nog beter) binnen de beperkte beschikbare ruimte te integreren. Naast de weg loopt ook water van oost naar west door de spoorpassage, waarvoor het hoogheemraadschap verantwoordelijk is en waarvan zij als wens hebben dat dit water middels een open constructie blijft stromen. Er is nu een uitvraag opgesteld naar een ingenieursbureau die een optimaal ontwerp realiseert rekening houdend met de verschillende wensen en eisen als uitgangspunten.
Kansen en risico’s
Algemeen
Bij de uitvraag voor het begeleiden van het wijzigen van het omgevingsplan en de procedure voor de milieu-effectenrapportage (MER) hebben van de vijf gevraagde partijen zich vier teruggetrokken. Dit kan wijzen op een beperkte markt en mogelijk hogere inschrijfsommen voor toekomstige opdrachten. We overwegen hoe hiermee om te gaan, zoals het splitsen van opdrachten om ook kleinere ingenieursbureaus uit te nodigen.
Deelproject 3 spoorpassage
het ontwerp moet aangepast worden vanwege de eisen van ProRail/InfraSpeed/hoogheemraadschap van Rijnland;
herstelmaatregelen aan het HSL-viaduct leiden tot wijzigingen van uitgangspunten van het ontwerp. De beschikbare ruimte wordt te klein om het ontwerp uit te voeren;
Het hoogheemraadschap gaat niet akkoord met de voorgedragen oplossing voor doorstroming van het oppervlaktewater onder het viaduct.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 19
Weg om de Zuid | Realisatie t/m 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 e.v. | Totaal krediet | Realisatie 2025 | Realisatie % 2025 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
16-Investering | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 3.402 | 10.655 | 635 | - | - | - | 14.692 | 1 | 0% | 23% |
Bijdrage derden | -979 | -912 | - | - | - | - | -1.891 | - | - | 52% |
Dekking reserve | - | -12.165 | - | - | - | - | -12.165 | - | - | - |
Saldo investering | 2.424 | -2.423 | 635 | - | - | - | 636 | 1 |
16-Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -4.855 | 4.855 | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | 12.165 | -12.165 | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | 7.310 | -7.310 | - | - | - | - |
16-Saldo investering | 2.424 | 4.888 | -6.675 | - | - | - | 636 |